PREVENTIEVE ACTIES
“Wat kunnen we doen om in onze club grensoverschrijdend gedrag te voorkomen?”
Gedragscode en intern reglement
Er is een gedragscode voor verschillende actoren in de club: trainers, atleten, ouders, medewerkers en supporters. Het is een houvast om ongewenst gedrag en geldende afspraken duidelijk te maken.
- Gedragscode voor sporters, ouders en supporters
- terug te vinden op de clubwebsite
- Gedragscode voor trainers en medewerkers
- Trainers en clubmedewerkers ondertekenen deze versie en wordt bijgehouden op het O.E.H.-secretariaat.
Aanwerving van trainers
- Er wordt een intakegesprek afgenomen bij aanwerving van nieuwe trainers. Hierin wordt hetvolgende bevraagd: activiteiten in het verleden, motivatie om als trainer te fungeren, …
- Model 2 van het uittreksel uit het strafregister wordt opgevraagd.
- Vertrouwenspersoon houdt een lijst bij met de trainers waarvan we het uittreksel gekregen hebben.
- Gedragscode voor trainers wordt overlopen en wordt gehandtekend.
Wegwijzer
|
|
Advies/info bij vermoeden van incident
|
Hulpverlening
|
Melding
|
Opleiding
|
|
Federatie
|
X
|
|
|
|
|
Hulplijn 1712
|
X
|
X
|
X
|
|
|
Huisarts/sportarts
|
X
|
X
|
|
|
|
Politie
|
|
|
x
|
|
|
Child Focus
|
X
|
|
|
|
|
Sensoa
|
|
|
|
X
|
|
ICES
|
|
|
|
X
|
Federatie: De Vlaamse Atletiekliga beschikt over twee vertrouwenspersonen die je kunnen helpen bij voorvallen en die zelf een netwerk hebben om op terug te vallen.
De gegevens van de vertrouwenspersonen zijn steeds terug te vinden op de website .
Daarnaast beschikt de federatie over een federatieparket: advokate Lut Wille behandelt elke melding en zorgt voor juridische opvolging waar nodig. Het tuchtorgaan van de federatie kan op haar advies ingeschakeld worden.
Een klacht over grensoverschrijdend gedrag kan je kosteloos indienen.
1712: Hulplijn voor alle vormen van geweld, misbruik en kindermishandeling. Ook vanuit je functie als trainer, bestuurder of vertrouwenspersoon kan je contact opnemen voor advies. 1712 kan je zien als de toegangspoort tot de CAW’s, Centra voor Algemeen Welzijnswerk. Je kan je regionaal centrum ook rechtstreeks contacteren. Ze hebben ook een specifiek onthaal voor jongeren: JAC (Jongerenadviescentrum).
Huisarts/sportarts: De huisarts kan een goed aanspreekpunt zijn. Zeker bij signalen van verstoord zelfbeeld, eetproblemen, zelfverwonding, depressie,… De huisarts kan op zijn beurt doorverwijzen naar meer gespecialiseerde hulp.
Child Focus: Stichting voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen. Beheert een meldpunt voor beelden van seksueel misbruik, en heeft een afzonderlijke hulplijn over veilig internet.
Telefoonnummers:
Algemeen noodnummer 112
Dringende politiehulp 101
Politie Zennevallei 02 363 93 00
CAW 0800 13 500
(Centrum Algemeen Welzijnswerk)
JAC Halle 02 613 17 02
(Jongerenaanbod CAW)
Vertrouwenspersoon (API: aanspreekpunt integriteit)
Jolien De Cock
0474 70 99 65
vertrouwenspersoon@oeh.be
aanwezig op piste Huizingen op woensdag en vrijdag van 17u30 tot 19u30
HET REACTIEPLAN
“Wat doen we als er een melding binnen komt?”
1. Reactie op onthulling
- Actief luisteren
- Ernst van de feiten proberen in te schatten, veiligheid garanderen.
- Bij een vaststelling: zo nodig medische bijstand verlenen, politie verwittigen, ouders verwittigen,
- Onthuller/slachtoffer ondersteunen en begeleiden + informeren over de stappen die je zal zetten.
2A. Intern overleg
Objectief rapporteren van informatie.
Vertrouwenspersoon kiest samenstelling van noodgroep (afhankelijk van situatie).
2B. Extern overleg
1712, ICES (Centrum Ethiek in de Sport) -> Sportieq, federatie, arts, vertrouwenspersoon van de gemeente, wijkagent…
Hulp inschakelen waar nodig (slachtoffer / dader).
3A. Groene en gele vlag:
- interne afhandeling: gesprek met trainer, wijzen op situatie, afspraken maken.
- eventueel gesprek tussen dader en slachtoffer.
3B. Rode en zwarte vlag:
- sanctioneren
- melden bij hulpverlening
- melden bij de federatie
- klacht bij politie
Daarnaast:
- overleg met de familie
- informatie voor andere clubactoren
EVALUATIE en OPVOLGING
“Hoe kunnen we onze werking verbeteren?”
- Hoe gebeurt de evaluatie? Door wie?
- Wie zorgt voor opvolging van de melding
(opvolging naar slachtoffer/dader, opvolging naar media/sponsor, …)
- Maak onderscheid op basis van ernst van de melding
Evaluatie
- Interne evaluatie met opgericht noodteam
- Verliep de communcatie naar wens?
- Moet er iets veranderen aan de gedragscode?
- Zouden we het in de toekomst anders aanpakken?
Opvolging
- Slachtoffer/dader
- Vertrouwenspersoon heeft een opvolgingsgesprek met slachtoffer(s).
- Vertrouwenspersoon heeft gesprek met trainer van het slachtoffer.